GST Malaysia 1 April 2015

Kerajaan tetap meneruskan pelaksanaan cukai barang dan perkhidmatan (GST) yang akan bermula pada 1 April ini.

Menurut kenyataan Kementerian Kewangan, kerajaan tidak bercadang untuk menangguhkan tarikh pelaksanaannya malah sehingga semalam sebanyak 353,372 syarikat telah berdaftar di bawah GST.

Pada masa sama menurut kenya­taan itu, tahap kesedaran dan kefahaman mengenai cukai tersebut dalam kalangan rakyat Malaysia te­lah meningkat hasil daripada usaha yang telah dijalankan secara intensif melalui kempen serta program kesedaran GST melibatkan pelbagai medium komunikasi.

“Ini menunjukkan (sektor) perniagaan pada umumnya menyokong dan bersedia untuk pelaksanaan GST di Malaysia.

“Selain itu, sebarang penangguhan juga akan memberi impak negatif terhadap penarafan kredit Malaysia kerana pelaksanaan GST merupakan satu langkah konsolidasi fiskal yang amat penting untuk memastikan kemapanan ekonomi negara,” menurut kenyataan itu yang dikeluarkan di sini hari ini.

Menurut kementerian itu lagi, sekiranya negara ingin terus kukuh dari segi pertumbuhan ekonomi serta kedudukan kewangan pada masa depan maka GST mesti dilaksanakan.

“Ini adalah kerana kerajaan perlu mempelbagaikan sumber hasil kewangan dengan tidak hanya bergantung kepada komoditi seperti petroleum dan kelapa sawit,” kata keyataan tersebut.

Jelas kenyataan itu, kekeliruan yang timbul berhubung pelaksanaan GST pula disebabkan terdapat segelintir pihak tertentu yang se­ngaja mensensasikan dan memutar belit pelaksanaannya.

Menurut kenyataan itu lagi, golongan yang tidak berpuas hati terhadap GST sengaja berbuat demikian tanpa menyedari pelaksanaan cukai itu telah mengambil kira semua aspek termasuk kebajikan rakyat.

Dalam pada itu, menurut kenya­taan tersebut, berdasarkan kepada pengalaman negara-negara lain yang telah melaksanakan GST atau cukai nilai tambah (VAT) akan terdapat masalah dan isu peralihan pada peringkat permulaan.

Menurut kenyataan itu lagi, Malaysia juga tidak akan terkecuali berdepan dengan masalah terbabit namun sebarang isu yang timbul akan ditangani secara komprehensif dan berterusan.

Sumber: Utusan Online

Understanding GST

GST shall be levied and charged on the taxable supply of goods and services made in the course or furtherance of business in Malaysia by a taxable person. GST is also charged on the importation of goods and services.

A taxable supply is a supply which is standard rated or zero rated. Exempt and out of scope supplies are not taxable supplies. GST is to be levied and charged on the value of the supply.

GST can only be levied and charged if the business is registered under GST. A business is not liable to be registered if its annual turnover of taxable supplies does not reach the prescribed threshold.

Therefore, such businesses cannot charge and collect GST on the supply of goods and services made to their customers. Nevertheless, businesses can apply to be registered voluntarily.

Almost all countries collect income tax, which is a percentage of what you earn as an individual. Another way the government gets revenue is by collecting tax from business operations, like sales tax and duties on items that are bought or sold.

We need to pay tax so that the government can operate. GST is one method of collecting taxes which works better than others.

Source: GST.customs.gov.my

Friends of SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2015 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::